miamioocytes.blogg.se

Här berättas om mitt trevliga halvår i Miami under våren 2013. Allt från farliga alligatorer, dykning på 30 meters djup, 8 h labbdagar och långa dagar på Miami Beach.

Spår av Miami

Vad kommer jag sakna mest ifrån Floridakulturen som präglat mig i hela 5 månader?
!) Alla öppna och hjärtevarma främlingar. Sitter man själv på en bänk kommer direkt någon fram och frågar hur man mår och börjar småprata. Sitter man på ett fik kan man helt plötsligt få sällskap vid bordet. Vid baren kommer helt plötsligt skämtande kubaner fram och kramar om dig. Helt plötsligt utan förvarning tar någon en tugga av din matlåda och berömmer dig för din goda mat. Helt normalt här i Miami. Och det är så underbart. Känslan av gemenskap. Alla bryr sig om alla. Så speciellt för mig i alla fall som inte är van vid detta. Förmodligen kommer jag ta med detta sätt hem, så bli inte förvånade om jag är lite för på ibland!  
!) Otroligt bra matkvalitet. Här i Florida finns enastående kvalitet på både färskvaror, frukt, grönsaker och inte minst snabbmaten. McDonalds är hundra gånger bättre en Sverige, med nyfriterade chicken mcnuggets, nyfriterade pommes frites och varma hamburgare (i Sverige är allt kallt...). Frukten, speciellt vindruvorna, är färska, mögelfria och krispiga. Fläskköttet är alltid mört och fint. Underbart att alltid få bästa kvalitet.
!) Vädret. Vinter här i 20 grader plus. Vi har haft tur och varit här den perfekta delen av året. Det blir aldrig kallare än 20 grader. Det är nu när vi åker som regnperioderna kommer och även orkanerna, men som sagt, det har vi inte upplevt. Vi har inte ens haft regn i mer än 3 dagar...
!) Poolen. Jag har aldrig varit så lycklig. I princip varje kväll har jag tagit en simtur i poolen, samt suttit minst 20 min i den 40 gradiga jacuzzin tillsammans med hotellets gäster. Trevliga pratstunder! Även Johan har ibland joinat mig. Men underbart har det varit, jag kommer sakna detta!
!) Labbet. Tack Peter, Sara, Marta, Feng, Xiaoyu, Rene samt pratglada David för en enastående tid i labbet! Vi kan grodägg nu! Btw, idag fick jag till och med lära ut hur man hanterar grodägg! 
Azoooom! 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: