miamioocytes.blogg.se

Här berättas om mitt trevliga halvår i Miami under våren 2013. Allt från farliga alligatorer, dykning på 30 meters djup, 8 h labbdagar och långa dagar på Miami Beach.

100 feet dykning, wooow!

Jag kan inte tro det själv. Att vi varit nere på 100 feets djup - 30 meters djup var helt otroligt. Vilken upplevelse. Resan ner mot djupet tog en evighet, och pga starka strömmar följde vi ankarlinan som var fäst i aktern av vraket. Hade man släppt hade vi dragits med ut i Atlanten, håll i hårt var kommandot. Halvvägs nere uppenbarade sig det gigantiska skeppet liggandes som en båt ligger när den ligger vid ytan, botten ner. 
 

Spiegel Grove är ett tidigare armefartyg, i tjänst under andravärldskriget-tiderna, och som sänktes år 2002 för att bilda ett perfekt dykningsparadis för avancerat utbildade dykare. Alla dörrar och fönster är borttagna redan innan det sänktes, även allt som kan skada mljön som motorvätskor mm. Skeppet är 500 feet långt, ca 150 meter och har 10-tals våningar, en helikopterplatta och en styrcentral med en flagga ovanpå! Skeppet är lättpenetrerat, och många ingångar finns, dock är det lätt att gå vilse också. Endast 6 dykare har omkommit i vraket under dess tid som sänkt under vatten. 
Ja, jag och Johan är faktiskt Advanced Open Water Divers snart, kul! Många goliat groopers (4 meters fiskar), gigantiska sköldpaddor och många barracudor älskar detta vrak, med många ingångar och hålrum att bo i. Man får passa sig när man penetrerar.
För oss blev det bara ett dyk ner till gigantoskeppet. Jag blev sjösjuk innan andra dyket, och kunde tyvärr inte följa med ner inför penetrationen, vilket jag är så ledsen för. LÄRD LÄXA: Underskatta inte sea sickness pills!!!
Men jag fick i alla fall se 1.5 meters barracudan, wow! OCH VILDA LEKANDE DELFINER RUNT BÅTEN. Helt underbart fint att se, levande delfiner som ville interagera med människor. Det var den bästa upplevelsen på hela dagen... 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: