miamioocytes.blogg.se

Här berättas om mitt trevliga halvår i Miami under våren 2013. Allt från farliga alligatorer, dykning på 30 meters djup, 8 h labbdagar och långa dagar på Miami Beach.

På labbet denna vecka...

Det var länge sen jag uppdaterade er om hur jag har det på mitt arbete, där jag hänger 8 timmar (9-17) av mina vardagar! Här har vi hur kul som helst, och tider går alltid så fort. Jag tittar på klockan en gång vid lunch och tänker "redan lunch?!", och sedan en gång en gång exakt vid klockan 17 och tänker "oj, nu ska jag visst gå hem". Vi har jätteroligt med våra labbkamrater och vi är del av ett häftigt projekt. 
Vi håller på med elektrofysiologi och mäter strömmar ur grodägg som vi satt två elektroder i. Grodäggen är ca 1 mm stora och elektroderna 0.1 µm. I början var detta hemskt svårt att utföra med ovana och ostadiga händer, men nu gör vi detta hur enkelt som helst. 
Strrömmarna i grodäggen ser vi för att vi har uttryckt kanaler i deras cellmembran som kan föra kaliumjoner ut ur cellen. Det vi mäter är alltså kaliumjonflöde ut ur cellen. Kanalerna har vi fått in till deras cellmembran genom att med en liten nål på 5 µm injicera kanalens RNA i grodägget. Kanalen kommer ursprungligen från människa.
Kanalen kan sedan muteras så att RNAt inte ser likadant ut som den vanligtvis gör i den friska människan. Då kan man se vad en felaktig kanal ger för ev sjukdom hos människa. 
En enkel förklaring för er som känner att ni behöver det!
 
Här är maskinen som mäter strömmarna ur grodäggen. Den är inte alltid så samarbetsvillig. 
 
Här är oocyterna och injektionsnålen som vi använder för att injicera DNA. 
Vi har suttit och analyserat våra data hur mycket som helst denna vecka. Det är mycket roligare att labba...Denna veckan har vi haft sjukt kul och jag tycker nästan det är synd att den är slut. Jag vet inte vad som är fel på mig, men jag tycker faktiskt att labarbete är kul! 
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: