miamioocytes.blogg.se

Här berättas om mitt trevliga halvår i Miami under våren 2013. Allt från farliga alligatorer, dykning på 30 meters djup, 8 h labbdagar och långa dagar på Miami Beach.

Nyttig i Amerika?

Jag har fått höra inför resan till USA bland annat "Du kommer gå upp så mycket i vikt om du åker till USA", "Går det ens att vara nyttig i USA?" eller "Ni kommer bli galna i USA pga ingen träning". Jag hade själv inga höga tankar om hur maten var här i USA. Jag trodde att det var svårt att få tag på frukt och grönsaker, samt att jag skulle bli ledsen över det där lunchäpplet jag alltid brukade äta. Jag trodde att jag inte skulle hitta någonstans att träna, pga att utbudet var så lågt pga att ingen egentligen tränar här. Ack, vad fel jag hade! 
Miami verkar vara en förhållandevis nyttig stad. Det kan ha att göra med alla influenser från Latinamerika, vad vet jag. Här ser man många riktigt överviktiga om man sitter på ett populärt ställe och tittar vilka som går förbi, men man ser även en hel drös väldigt vältränade. Själva spannet är alltså mycket större här än i exempelvis Sverige tror jag. Jag tror inte vi har dessa enormt överviktiga man faktiskt ser ganska ofta här. Varför är spannet större kan man fråga sig? 
Det som förvånade mig massor var utbudet på nyttigheter som finns här. Vi bor i ett rikt område med nära till en stor supermarket som  har ett enormt utbud av alla sorters tropiska frukter, varianter av coola grönsaker och bär samt de vanliga hederliga grönsakerna vi har i Sverige. Det finns många nyttiga alternativ för de som vill träna eller bara hålla vikten. Proteinbarer, nyttiga färdigmaträtter och recepttips. Det är alltså inte så svårt som jag trodde innan att få tag på nyttiga varor. 
Pris på frukt är väldigt billigt här. Verkligen väldigt billigt! Vindruvor 1 kg för 20 kronor. Apelsiner 10 kr/kg. Jordgubbar 500 gram för 10 kronor. Alla tropiska frukter här samt de vanliga Sverige-fruktochgrönt kostar hälften av vad det gör i Sverige. Detta helt rätt med tanke på att allt kommer från Sydamerika eller Latinamerika. 
Men varför äter man inte nyttigt då...? När frukt är så billigt och i flesta fall finns så nära? Jo, problemet är att snabbmat alltid finns ännu närmare.I Sverige har vi inte alls ett lika stort antal snabbmatsrestauranger överallt. Man måste ta sig en lång bit för att hitta en McDonalds, eller en Max. Här kan du hitta en snabbmatsrestaurang var 200 m på en väg i vissa områden, och du hittar enkelt billig snabbmat till lunch i de flesta vältrafikerade/välbesökta områden eller längs vägen till jobbet. De flesta snabbmatsrestaurnger har även Drive In, så det är bara att köra in och ut på 5 minuter så har du din mat. Allt är så mycket enklare med snabbmat här. 
Priset på snabbmat är väldigt billigt... Exempel är McDonalds erbjudande "2 cheeseburgare och läsk för 1 dollar" eller Tacobells "Dubbeltaco, chips och bautaläsk 0.9 liter för 2 dollar". Det finns minst ett dussin fler exempel. Det är billigare än vad du någonsin kan hitta i Sverige. Så, kontentan blir att om du kan få en hellunch på 5 minuter för bara 3 dollar, så varför inte? Många andra gör så här. 
Hur är det för oss då? Jag kan säga att jag aldrig varit så nyttig som jag är här i Amerika. Vi tränar minst 4 gånger i veckan, simning och löpning. Vi har som grej att bara vara onyttiga på vår "American Dinner Wednesday" då vi äter onyttig mat, efterrätt och snacks. (I Sverige äter jag godis vid tillfälle, lite när som). Vi har köpt extra mycket frukt att äta som mellanmål under dagarna på jobbet. Allt till jättebilligt pris, billigare än Sverige, och inte alls mer arbete. JA, det går att vara nyttig i USA.
Så, nu vet ni det! Här är en bild på dagens frukost! Ingen snabbmat så långt ögat når! :)
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Intressant inlägg...

2 Anonym
skriven :

Tror fortfarande inte på det förrän jag ser det själv...