miamioocytes.blogg.se

Här berättas om mitt trevliga halvår i Miami under våren 2013. Allt från farliga alligatorer, dykning på 30 meters djup, 8 h labbdagar och långa dagar på Miami Beach.

FISHY!

JAG HAR FÅNGAT EN PUFFERFISH, EN BLÅSFISK! Idag tog David, med oss på en fisketur ut på Miami Beach. En fin solig dag, perfekt för fiske, tillsammans med ett proffs. David arrangerade allt, fixade fiskespön, tog med snacks, och fixade ställe att vara på. En fin brygga vid hans mormors lägenhet. 
Klockan ett satte vi oss på bryggan med två fiskespön. Vi hade med oss två stora kycklingkroppar och massor med bröd. David förklarade att det gällde att kasta kycklingbitar samtidigt som man kastade metkroken, för att fiskarna skulle nappa. Nu kör vi! I vattnet kunde vi se stora 5 kg fiskar, carvelle jacks och andra färgglada fiskar. Tänk om man kunde få upp en sådan? Det vore ju jätteperfekt som avslutning här i Amerika. Vi har ju dykt och sett fiskarna, men tänk att få ta på dem också! 
I fyra timmar satt vi och snackade pokemon, Hetalia och svampbob, samt sjöng på Davids favoritartist Amaranthe (som för övrigt är ett svenskt rockband!) utan något napp. Helt plötsligt började det att simma stora 10 kg fiskar under oss, simma i cirklar för att jaga småfisk på ytan. Nuuuu skulle vi minsann fånga en. Vi lockade dem, lockade och lockade länge, och till slut fick David napp, en stooor jättefisk på kroken. Fisken slet och drog allt vad den hade, simmade i cirklar, David for och flängde på bryggan, nästan som om fisken drog ner honom i vattnet. Shit, helt otroligt vad starka varelserna är. Till slut, efter minuter av kämpande gick linan av och fisken drog iväg ut i vattnet och försvann. Så var kampen över. 
Lite ledsen så gav David mig fiskespöet för att han var trött på fiske. Han hade ju misslyckats. OH YES tänkte jag, nu minsann ska jag visa honom! Jag kastade långt och satt blickstilla och koncentrerade mig allt vad jag hade. 10 sekunder senare kände jag ett STARKT ryck i fiskespöet, flötet for ner och linan började cirkla. Vilken kraft som drog ner i spöet, det spann runt och jag kämpade och kämpade, LIVRÄDD som jag var! Upp på bryggan fick jag den alldeles själv, och såg att det var....
 
 
en 1 kg (uppskattat, tung var den i alla fall!!) blåsfisk, PUFFERFISH! Så himla sööööt! Jag var den som lyckades fånga den! Inte skulle vi äta den, utan jag släppte ut den i det fria! Fisken måste varit den lyckligaste idag, men jag var minsann lycklig jag också! 
Ser ni vilka coola "kanintänder" den har? Och så rund och uppblåst den är! Så fascinerande! Den kändes som en ballong..
Tack David, för en awesome dag!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

WOW, kolla in den tropiska fisken! Den blir nog omöjlig att fånga i Sverige tyvärr...