miamioocytes.blogg.se

Här berättas om mitt trevliga halvår i Miami under våren 2013. Allt från farliga alligatorer, dykning på 30 meters djup, 8 h labbdagar och långa dagar på Miami Beach.

Kan vi se några coola fiskar på 10 meters djup?!

Open Water Divers Course, dag 2. Idag börjar det hela på riktigt. Dykning vid korallrevet i Key Largo, 1.5 timme från Miami. 2 timmar undervatten hinner man med mycket på!
Dagen började sådär, väldigt blåsigt vilket gjorde att ledarna gav alla full dos sjösjuketabletter. Det skulle vi alla behöva, tydligen. Jag som aldrig riktigt testat att vara ute på sjön en hel dag, trodde inte att jag skulle bli sjösjuk. Har väl aldrig hänt mig tidigare... 
Väl framme i Key Largo förstod vi verkligen hur höga vågorna var, ca 5 meter. Det gungade rejält på båten, men taggade var vi! Vattnet var så turkost och underbart som det är i filmerna. Helt otroligt!
Eftermiddagens två dyk gjordes på olika ställen längs korallrevet. Det första var ner till 10 meters djup till det riktiga korallrevet där ett skepp hade sjunkit. Det andra var till ett sandområde med flera sandlevande organismer som rockan, krabbor och småfisk.
Jag tänkte att det inte kunde vara så märkvärdigt under ytan, man såg ju inga fiskar från båten... Men vad fel jag hade, direkt när vi började ta oss ner mot botten förstod jag att detta är något helt fantastiskt. Korallerna fanns i många olika former och färger, och det hela var så mönstrat och stiligt så man blev helt bländad. Fiskarnas fina färger lyste upp och allt kändes overkligt. Sanslöst roligt!
 
Bilderna förvränger inte sanningen. Det var verkligen så fint som det ser ut på bilderna! Allt var färger, bara färger överallt! Fiskar överallt, i alla kulörer du kan tänka dig.. Jag ska visa några bilder på fiskar som vi faktiskt såg! Ta chansen och lär dig lite om tropiska fisksorter!
Söta clownfisken fanns i korallrevets växtlighet, dock svår att se!
Rainbow Parrotfiskar var de coolaste fiskarna vi såg, tycker jag! När den simmade så glimrade den i alla färger som finns. Amazing! En vanlig fisk att se!
Spanish Hogfish lyste upp hela stället i gult, då den fanns i stora mängder! Stilren och snygg, och inte alls skygg heller! 
Jag var en av få som såg den läskiga barracudan ligga och lura bland korallerna. Jag trodde först det var en gädda, så jag noterade den bara utan vidare... Med en fisk som denna, ca 2 meter bort, ville i alla fall inte jag vara kvar där. Det sägs att den kan bitas...
Detta är ingen sten eller korall, det är en Spotted Scorpionfish, en rolig fisk som håller sig i sanden och sågs vinka med fenorna ibland. Kul fisk, väldigt snabb också!
Blue Tang lyste upp hela undervattensvärlden i blått! 30 cm lång, cirkulär och platt. Kul fisk!
Två dykgrupper fisk se havssköldpaddor, hajar och stingrockor, tyvärr var vår grupp på fel plats vid fel tillfälle...
Angående sjösjukan, yes, jag blev rejält illamående... trots massa piller... Bättre lycka nästa gång! Hoppas morgondagen blir lugnare och mindre yrslig. Jag uppdaterar med fler bilder imorgon! God natt!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 k härlin
skriven :

otrolig upplevelse/ något som inte alla får vara med om / kram<3

Svar: Verkligen! Helt otroligt! Du skulle bara veta!
Frida Starck Härlin