miamioocytes.blogg.se

Här berättas om mitt trevliga halvår i Miami under våren 2013. Allt från farliga alligatorer, dykning på 30 meters djup, 8 h labbdagar och långa dagar på Miami Beach.

Min dröm är uppfylld!

När jag såg den skrek jag rakt ut och tappade regulatorn ur munnen. Allt kändes med ens overkligt och hela världen under vattnet strålade upp. Ovanför mig i solens fina sken simmade  en 1 meter stor sköldpadda! Så spräcklig, så skinande, precis som på Animal Planet, fast oändligt många gånger bättre. 
Jag simmade fram till den, så att jag var bara centimeter från den. Den nyfikna varelsen tittade på mig, viftade sina söta fenor och så ut som en hundvalp gör när den vill kela. Jag simmade några varv runt den, både över, under och vid sidan om, och hade med ens en ny vän. Vi lämnade dock honom där ganska snabbt för att han inte skulle bli allt för rädd och fundersam. Man ska bara observera, inte störa naturlivet under vattnet, det har vi lärt oss! 
Närkontakt med hajen fick vi också, då vi bara var flertalet centimeter från denna 1.5 meter långa bjässe. Lite läskigt kändes det att simma precis förbi den, men tydligen var det ingen som helst fara, dessa hajar är mest rädda för människor. Nurse shark är arten och brun till färgen är den. 
Här är Frida på 10 meters djup! 
Det är absolut inte läge att försöka göra sig till på bilderna som togs. Håret är överallt, rufsigt och dant, masken gör att man ser korkad ut och regulatorn i munnen och strömmarna i vattnet gör att munnen tar olika former. Avgör själva!
Johans betyg av dagen blir precis som bilden visar! Tummen upp för dykning!
Bilderna togs av vår instruktör Nick! 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Mumso
skriven :

Det ser helt fantastiskt och härligt ut!!!

2 Kerstin Starck
skriven :

Älskade Frida!
Ååååhhhhh, blubb blubb blubb blubb blubb. Åååhhhåååhhh!
Det har också jag, alltid drömt om att få uppleva!
På havets djup, i denna närhet, till det Skaparen skapat!
Vilken oerhört vacker sköldpadda, som enligt fotot, i sin nyfikenhet söker sig till er!
Säkert ej helt "ovan", då den antagligen mött några fler, av de "lustifika" skapelser vi hör samman med, I jämförelse ganska sent, påhälsande art, ner i havets djup. Tack vare "konstgjord andning". Men ändå!
Jag förstår din upplevelse! Gläds så, att du ännu, efter alla dina stora upplevelser, fortsatt njuter så!
Gläds åt att jag får läsa detta, via dig! Njuter av att du Frida, ännu gläds!
Detta i en värld, då alltför många, särskilt de som har alltför stor myckenhet av ekonomiska möjligheter, ofta förlorar gåvan att tacksamt njuta, av allt de får se och uppleva!
Tar GÅVAN, för givet!
Mätta på Livets stora skönhet.
Där är INTE DU!
Jag gläds åt, att du ännu gläds <3 <3 <3